Oldalak

2017. február 13., hétfő

Motivációs levél - Hogyan írjuk meg?

Sziasztok!

Mint sokan tudjátok, az idei év szeptemberben induló képzések felvételi határideje február 15. Ha valaki még nem foglalkozott eleget az egyetemek, főiskolák bejelölésével, s a napokban akarja ezt megtenni, láthatja, hogy néhány szakra például nem csupán az előírt dokumentumokat kell feltölteni (bizonyítvány, érettségi, nyelvvizsga), hanem adott esetben motivációs levelet is kell írni, amely azt jelzi a bizottság felé, mennyire érdekel komolyan az adott szak, mennyire vagy elhívatott vele kapcsolatban.
Én is így jártam, a pedagógia szak megköveteli a motivációs levél megírását. Bár én nem az utolsó pillanatban kezdtem neki, mégis a napokban sikerült csak befejeznem a kísérőlevél megírását, hiszen nem igazán tudtam, hogyan kezdjek hozzá. Milyen a jó motivációs levél? A Google erre rengeteg találatot ad ki, de egyik sem egyedi. Akkor jöttem rá, hogy a levelet valóban saját magadnak kell megírnod, saját szavakkal, gondolatokkal - persze nem árt, ha a formalitás szempontjából átolvasol néhány mintát, hogy tudd, mit is kell tartalmaznia.
Lassacskán nekem is sikerült elkészülnöm vele, s ami tényleg nagyon nagy segítséget adott nekem a vázlat felépítésében, az ez az oldal volt: KATT!
Azok részére, akik még így is kissé bizonytalanok, nem tudják, hogyan kezdjék el a levél írását, mit írjanak egyáltalán bele, azoknak hoztam egy kis mintát, amit a saját levelemből merítettem:

  • Feladó és címzett (név, irányítószám, település, utca/ út/ köz, házszám) egymás alatt, balra igazítva.
  • Megszólítás (amennyiben nem ismerjük a pontos címzettet, körülbelüli megszólítást alkalmazzunk, nekem jelen esetben a Bizottságot kellett megszólítanom). 
  • Leírod, hogy ezzel a leveleddel hova (iskola, szak) szeretnél jelentkezni.
  • Ezután röviden, külön bejegyzésben írsz arról, miért ezt az iskolát választottad, mi fogott meg benne - itt kicsit fényezni kell az intézményt, ha esetleg régebben alapították, írhatunk arról, milyen nagy múltú, milyen kifogástalan a hírneve, mennyire színvonalas az oktatás, stb.
  • Ezt követően rátérsz az egyetem/ főiskola szakára, arról is írsz néhány jó szót, esetleg alapinformációt, hogy tudják, mennyire tájékozott vagy, és lássák, valóban szeretnél bejutni az intézménybe.
  • A legnehezebb rész pedig a személyes tapasztalatok, okok írása. Én a következőképpen építettem fel a levélben az egymást követő bekezdések sorát: 

  1. mikor volt bármi olyan élményem, ami a szakhoz köthető, amelyre jelentkezni szeretnék (pl. én leírtam, hogy a nagyszüleim sokat vigyáztak rám kiskoromban, rengeteget meséltek a történelemről, ők is átélték a világháborút, s történeteik alapján találkoztam először és szerettem meg a történelmet, ezért jelentkezek erre a szakra),
  2. milyen előnyei vannak az adott szaknak, amiért én szeretném azt tanulni (pl. pedagógiának, hogy átadhatod a tudásodat a fiataloknak, hozzájárulhatsz a társadalom intelligenciájának növeléséhez a tanítás által, stb),
  3. volt-e már olyan tapasztalatod, ami az adott szak tanulásához jól jöhet, előnynek számít (én a pedagógiánál leírtam, hogy korábban gyerekeket tanítottam lovagolni, és ezalatt megtanultam, hogyan kezeljem őket, hogyan tanítsam anélkül, hogy negatív élményt okoznék nekik),
  4. ha megvan a diploma, elhelyezkedünk, akkor mit várunk el a szakmai karrierünktől (személy szerint azt írtam, hogy fejlődést, szeretnék minél több hasznos módszert elsajátítani az évek során, amelyekkel tanítani tudom a diákokat),
  5. illetve pedagógia szak esetén különböző módszereket kell írni, hogyan képzelnénk el a jövőbeli tanítási óráinkat, hogy tudnánk inspirálni, rávenni a fiatalokat a tanulásra,
  6. végül pedig, milyen tulajdonságaid vannak, amelyek elősegítik, hogy könnyebben el tudj helyezkedni az adott szakon (pl. pedagógiához jó kommunikációs készség kell, türelem, megértés, segítőkészség, stb).
  • A végén kifejted, miért is te lennél az egyik legmegfelelőbb jelölt/ tanuló a szakon (megoszthatod legnagyobb célodat, legelőnyösebb tulajdonságaidat, amelyek segítenek a döntésben).
  • Zárásképpen pedig a rég megszokott, bevált minta mondatot írd, mely szerint reméled, hogy a leveled alapján megfelelőnek találnak téged, s lehetőséget kapsz egy személyes találkozóra is.
  • Tisztelettel: a neved. Alá a keltezés (helyszín, dátum). 

Összefoglalva nem is annyira bonyolult igaz? Valójában csak elkezdeni nehéz, ha belejössz az írásba, még túl is fogod teljesíteni a megadott minimum oldalszámot. Tapasztalatból mondom!
Remélem, hasznosnak találtátok a bejegyzést, s a későbbiekben hasznát veszitek majd, akár felvételihez, akár állásinterjúhoz.

xoxo: Gin

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése