Oldalak

2017. február 21., kedd

Magyar érettségihez - Hogyan elemezzünk novellát?

Sziasztok!

Az angol érettségi szóbeli, írásbeli feladattípusait már kiveséztük, így áttérhetünk a magyar érettségi felkészülésére. Első bejegyzésként az írásbelihez hoztam nektek egy hasznos bejegyzést: hogyan elemezzünk novellát? 
A szövegértés után választható feladattípusok vannak: összehasonlító verselemzés, érvelés vagy novellaelemzés. Én az utóbbit javaslom, mert ahhoz kapcsolódóan vannak jól megjegyezhető szempontok, amelyek segíthetnek az érettségi során. Nem mondom, hogy senki ne csinálja az összehasonlító verselemzést, vagy az érvelést, de az sokkal nehezebb szint, azoknak ajánlott, akik jártasak már az adott feladattípusban - sajnos könnyebben bele lehet bukni, mint a novella esetében. 
Bár nem terveztem, de ha szeretnétek, a következő bejegyzés szólhat a verselemzésről, akár az érvelésről is, ehhez csak annyi a dolgotok, hogy kommentben külön kéritek. Most azonban lássuk a novellaelemzést! 

Először is, mi maga a novella? A novella egy kisepikai műfaj, elnevezése olasz eredetű,a  jelentése újdonság. Terjedelme viszonylag rövid, szerkezete zárt. Jellemző rá, hogy egy cselekményszál fut a történetben, gyakran vannak benne kihagyások, a végét pedig csattanóval zárják le. Általában kevés benne a szereplő.
1.) Első és legfontosabb szempont a bevezetés. Itt a legcélszerűbb kortörténetet írni, illetve ha ismertebb a szerző (pl. Kosztolányi Dezső, Örkény István, Csehov), rövid élettörténettel is kezdhetjük a mű elemzését. Fontos, hogy a szerző életrajzi adataiból csak olyan elemeket írjunk a szövegbe, ami illeszkedik a feladat elvárásaihoz (pl. előismeret a műhöz, a szerző művészetének általános jellemzői, stb.)! 
2.) Logikai átvezetéssel magával a tárgyalással folytathatjuk az elemzést, ami a legtartalmasabb részlete a szövegnek. Itt bővebben lehet írni: 
  • a műfajról (teljesülnek-e a novella kritériumai, ha nem, miben tér el, mi lehet az eltérés szerepe),
  • a címről (hogyan kapcsolódik a műhöz, miért ezt a címet kapta, mire hívja fel a figyelmet), 
  • az elbeszélés módja (E/1-ben, vagy E/3-ban íródik, mennyit tud az elbeszélő: mindentudó, vagy csak az egyik szereplő szemszögéből figyeli az eseményeket, esetleg kívülálló, ő hogyan értelmezi a cselekményeket),
  • a novella szereplői (van-e róluk külső leírás, ismerjük-e a belső tulajdonságait, mit tudunk róla, esetleg a múltjáról, mi a szerepe a történetben, hogyan viszonyulnak egymáshoz a szereplők, amennyiben több is van, kaptak-e nevet, ha igen,milyen szerepe lehet ennek a műben),
  • jelképek, szimbólumok a műben (többször előforduló tárgy, szófordulat a műben, mi az értelmezése, illetve alap szimbólumok felbukkanása, mint: víz=tisztaság, rózsa=szerelem, fa=élet jelképe, miért bukkannak fel, mi lehet a szerepük),
  • a tér (hol játszódik a novella, hány helyszínen, van-e jelentősége a helyszínváltoztatásoknak, ilyen jellemzői vannak a térnek, összhangban van-e a tér külseje a novella hangulatával, pl. kopár, lepusztult=szomorkás hangvétel),
  • az idősík (lineáris-e, vannak-e benne időbeli ugrások, visszatekintések, kb mennyi időt foglal magába a novella, van-e időbeli kihagyás, ha igen, milyen szerepe lehet, jelképes-e az idő, pl. dél, éjfél, nyár, tél, stb.)
3.) Az elemzés végén egy frappáns befejezést, lezárást kell írni. Ekkor vissza kell tekinteni a bevezetésre, magára a feladatra, összegezzük, mire jutottunk, illetve a mű főbb jellemző vonásait is összegyűjthetjük, amely kapcsolódik az író jellemzőihez (pl. Gogol munkái nagy részével megteremti az orosz realizmus alapjait, az akkori társadalmi helyzet mintáját nézve új karaktereket alkotott, akikkel szemlélteti a társadalmi különbségeket, stb.)

Hogy mindenkinek jobban átláthatóbb legyen, szeretném feltölteni egyik korábbi munkámat (Kosztolányi Dezső Utcapad c. novellájának elemzése), amelyet IDE kattintva érhettek el. Magát a novellát a bejegyzés végén olvashatjátok. 

Egy kis plusz tipp: a novellaelemzés mindig a feladat alapján történik. Érdemes pontosan elolvasni az utasítást, mit várnak el tőlünk a mű elemzése során. Van, hogy külön kérik, térjünk ki pl. a mű címének értelmezésére, vagy értékeljük a műben többször előforduló motívumokat, stb. Ez csak annyit jelent, hogy függetlenül attól, mi a feladat, a novellaelemzés minden szempontjáról írni kell, csupán érdemes egy külön bekezdést szentelni annak, amit a feladat kér. 

Remélem, hasznosnak találtátok a bejegyzést, és a szempontok később sokat fognak segíteni nektek az érettségin. Ha ezeket megjegyzitek, nem tudnak elétek olyan feladatot rakni, amellyel ne birkóznátok meg!

xoxo: Gin

Kattints a képre a nagyításhoz!


5 megjegyzés:

  1. 2017-től megváltozik az érettségi, tehát aki idén és az elkövetkezendő években érettségizik, már nem egészen azok közül választhat a szövegértés után, mint amiket leírtál a bejegyzés elején. Az érettségizőnek előbb ugye kötelezően művet kell elemeznie (ez az esetek 90%-ában vers). Ezután jön az általa választott feladattípus, ami kibővült a gyakorlati írásbeliséggel (pl. kérvény, stb.)

    Mindez persze csak a középszintre vonatkozik.

    Egyébként nagyon hasznosak ezek az érettségi felkészítést elősegítő cikkek, én támogatom, hogy folytasd. :)

    Üdv,
    Jolt

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Köszönöm az infót, pedig után olvastam, de ilyen konkrét információkat nem találtam az érettségiről. Pech, hogy pont idén változtattak rajta mindent! :D
      Még egyszer köszönöm a hozzászólást, az észrevételt és a támogatást is, nagyon jól esik! :)

      Gin

      Törlés
    2. Hát, nekem muszáj képben lennem, mivel idén érettségizem, szóval belefutottam. :')
      Igazán nincs mit, nagy érdeklődéssel várom a többi bejegyzésedet is. :)

      Törlés
    3. Ó, mindent értek! Ez esetben sok szerencsét és kitartást kívánok hozzá! :)
      Köszönöm, igyekezni fogok!

      Törlés